چکش بادی یا پیکور بادی یا دژبر بادی به صورت کلی به دو نوع پیکور بادی ضربه ای و چکش بادی گردون تقسیم می شود. چکش بادی ضربه ای متناسب به وزن و قدرت دستگاه برای انواع تخریب های سبک و سنگین و چکش بادی گردون برای انواع دریل کارها بر روی دیوار و زمین مورد استفاده قرار می گیرد. انواع چکش بادی ضربه ای به وزن های مختلف و البته مدل های آن شناخته می شود. برای نمونه چکش بادی ها از چکش بادی 3 کیلویی تا 40 کیلویی به لحاظ وزنی دسته بندی می شوند که از مدل های آن می توان به چکش بادی بهلر، چکش بادی اطلس، چکش بادی هلمن ، چکش بادی اینگرسولند ، چکش بادی دماگ و ... اشاره کرد. وزن ها و مدل های مختلف چکش بادی برای انواع کار مناسب می باشند و کاربرانی که اطلاعات فنی کمی دارند بایستی مشخصات کار خود را به فروشنده و یا مشاوران فروش چکش بادی ارائه کنند تا ایشان بتوانند به کاربران برای بهینه ترین خرید ممکن کمک کنند. برای نمونه برای کار در تونل و یا حفر چاه چکش بادی 7 کیلویی بهلر از چند جهت به مراتب از پیکور بادی 7 کیلویی هلمن مناسب تر می باشد. اول اینکه پیکور بادی بهلر به صورت رگباری ضربه وارد می کند در صورتی که مدل ضربه زنی پیکورهای هلمن تک تک است. دوم اینکه قطعات مصرفی پیکور بهلر به دلیل پر مصرف بودن در همه جا یافت می شود در صورتی که پیکور بادی هلمن بسیار کم مصرف می باشد. نکته دیگر در قسمت والو (یا والف) پیکور بادی بهلر است که نسبت به پیکور بادی هلمن در مقابل رطوبت حساسیت کمتری دارد.با این توضیحات به دوستان توصیه می شود تا در هنگام خرید حتما با عاملان و یا مشاوران فروش تبادل نظر داشته باشند.

 

نکات مهم درباره استفاده از چکش بادی ضربه ای

کاربرانی که با انواع چکش بادی ضربه و یا حتی چکش بادی گردون کار می کنند باید بدانند که این دستگاه به شدت به دو عامل خشک بودن (عدم روغن کاری) و گرد و خاک و آشغال حساس است. چکش بادی ها بر خلاف ظاهر زمختشان دستگاه هایی حساس هستند که باید از آنها به خوبی مراقبت شود تا کاربران بتوانند بیشترین کارایی را از دستگاه داشته باشند. بارها اتفاق افتاده است که پروژه های بزرگ صنعتی تنها به خاطر عدم رعایت یک نکته کوچک متوقف شده است. در صورتی که کاربران (و یا کارگران) این نکات را رعایت کنند هم عمر دستگاه چند برابر خواهد شد و هم نیاز به سرویس های دوره ای دستگاه کمتر خواهد بود.

 

نکات مهم برای استفاده از چکش های بادی

1. قبل از شروع به کار از طریق ورودی باد چکش بادی چند قطره روغن یا گازوییل (اصطلاحا یک در بطری) داخل دستگاه ریخته شود تا دستگاه همواره چرب بماند. این کار هر بار که دستگاه قرار است پس از چند ساعت شروع به کار کند انجام گیرد. روغن کاری دستگاه سبب می شود تا میزان استهلاک دستگاه کمتر شده و در مقابل رطوبت بیشترین مقاومت را داشته باشد.
2. چکش بادی را هیچ زمانی روی زمین (مخصوصا زمین های پر از شن های ریز) رها نکنید. این کار سبب می شود تا به داخل دستگاه آشغال یا شن ریز وارد شود که سبب مختل شدن جدی کار دستگاه می وشد به نحوی که یا احتمال شکستگی قطعات در دستگاه بالا می رود و یا سبب عدم ضربه زنی دستگاه می شود.

 

ضربه چکش بادی بسیار کم است و تنها صدای ضربه زنی از دستگاه می آید

بسیار پیش می آید که کاربران یا کارگرانی که با چکش بادی ضربه ای کار می کنند احساس می کنند که تنها از دستگاه صدای بالا و پایین شدن پیستون به گوش می رسد و دستگاه قدرت کافی را برای ضربه زنی به سنگ یا بتن یا ... ندارد. در واقع دستگاه تنها هرز کار کرده و کار پیش نمی رود. این حالت ممکن است به چند دلیل رخ دهد که در چکش های بادی ضربه ای کلی است و برای همگی صدق می کند.


1. بسیار محتمل است که قلمی که کاربر با آن کار می کند از قسمتی که داخل چکش بادی می رود شکسته و یا پخ شده باشد که در این حالت می توانید به راحتی با تعویض قلم مشکل دشتگاه را حل کنید


2. پیستون و سیلندر چکش بادی از حالت جذب خارج شده و باید توسط تعمیرکار پیستونی متناسب با سیلندر برای دستگاه تراشیده شود. در این حالت کاربر باید چکش بادی را جهت انجام فرز کاری نزد تعمیرکار بیاورد.


3. والو (یا والف) چکش بادی دچار مشکل شده باشد و کارایی خود را جهت تنظم فشار و گردش باد داخل دستگاه از دست داده باشد. تشخیص این امر نیز بر عهده تعمیرکاران هست. گاهی نیاز به تعویض کامل والو و گاهی نیاز به تعمیر آن هست.


4. دسته چکش بادی دچار ایراد شده باشد. در صورتی که دسته دچار مشکل شده باشد تعمیرکاران به بررسی نقاط مختلف آن خواهند پرداخت تا در صورت امکان با کمترین هزینه ممکن مشکل برطرف شود.


در تمام چکش های بادی امکان اتفاق افتادن این 4 مورد محتمل است اما در مواردی نیز هست که چکش ها بسته به مدل خاص خود دچار ایرادات فنی می شوند که در این حالت مشکل مصداقی بوده و برای رفع مشکل دستگاه باید حتما توسط تعمیرکاران متخصص بررسی شود.