تفنگ میخکوب چیست؟

تفنگ میخکوب  چیست؟ تفنگ های میخکوب که با نام تفنگ چاشنی خور و یا تفنگ هیلتی هم شناخته می شود، به وسیله شلیک چاشنی هایی که در خشاب آن قرار می گیرد میخ های پرچ واشر دار را با قدرت زیاد به داخل دیوار های بتنی و صفحات آهنی یا راویزها و یا پلیت های آهنی می کوبد و این صفحات را به دیوارها متصل می کند.تفنگ میخکوب و یا تفنگ چاشنی خور نیاز به برق ، باتری و یا هوای فشرده ندارد اما روزانه نیاز به سرویس و نگهداری دارد.
رایج ترین و پرطرفدارترین تفنگ میخکوب موجود در بازار ایران که کاربران کار با آن را می پسندند تفنگ میخکوب مدل CT-450 طرح هیلتی است که اکثر شرکت ها با برندهای مختلف مبادرت به واردات آن کرده اند.  به واسطه شلیک چاشنی ها، گرد باروت در داخل تفنگ و تمام قسمت های آن نشسته و پس از چند شلیک سبب از کار افتادن دستگاه می شود. در استفاده از تفنگ های میخکوب سرویس و نگهداری - تمیزکاری- دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تمیزکاری و سرویس دستگاه سبب طول عمر و بهبود کارایی آن می شود.

 

 

رعایت نکات مهم در استفاده از تفنگ میخکوب

 

در استفاده از هر نوع تفنگ میخکوب با کیفیت و برندهای مختلف رعایت سه نکته بسیار ضروری است.
نکته یک : قبل از شروع کار با دستگاه از تمیز بودن تفنگ میخکوب اطمینان حاصل کنید.
نکته دو : بعد از شلیک 25 تا 30 چاشنی توسط تفنگ میخکوب، دستگاه خود را باز کرده و تمیز کنید. (تمیزکاری تفنگ میخکوب در ادامه توضیح داده خواهد شد)
نکته سوم : قطعات مصرفی دستگاه مثل واشر ضربه گیر و سنبه دستگاه دائما چک شود تا به محض تغییر محسوس ظاهری تعویض گردند.
رعایت این سه نکته سبب می شود تا کاربر بتواند کار خود را با کیفیت بالایی و با کمترین استهلاک انجام دهد.

 

 

چگونه تفنگ میخکوب را تمیزکاری کنیم؟

 

 برای تمیزکاری تفنگ میخکوب مدل CT-45 با هر برند و کیفیتی کاربر می تواند مراحل زیر را به ترتیب انجام دهد. عکس و ویدئوی آموزش به زودی در ادامه خواهد آمد.
1. گلنگدن دستگاه را از جای خود باز کرده و تا نیمه بالا بیاورید.
2. انگشت خود را پشت ضامن تفنگ میخکوب که به اهرم گلنگدن متصل است قرار دهید و به سمت جلو فشار دهید.
3. اهرمی که به وسیله آن گلنگدن به ضامن متصل است را از جای خود در آورید.
4. قسمت جلویی تفنگ میخکوب را که گلنگدن به آن وصل است را به طرف عکس عقربه های ساعت  بچرخانید تا باز شود.
5. تمام 5 قسمت تفنگ میخکوب که شامل گلنگدن ، قسمتی که میخ داخل آن قرار می گیرد ، سنبه ، هادی سنبه و بدنه تفنگ میخکوب است را از هم جدا کنید.
6. تمامی سطوح خارجی و داخلی این 5 قسمت را که باروت بر روی آن نشسته است را با کمک دو عدد فرچه تخت و گرد که همراه دستگاه است را با دقت تمیز فرچه کاری کنید. (هر قسمتی که می بینید دستانتان را سیاه میکند را با دقت فرچه کاری کنید)
7. پس از فرچه کاری، تمام سطوح را به وسیله اسپری تمیز کننده یا زنگبر اسپری کاری کنید و پس از آن با دستمال آن را خشک نمایید.
8. پس از انجام مراحل بالا اکنون تمام قطعات بایستی حسابی تمیز و براق شده باشند. حال به همان ترتیب که قطعت را باز کردید آنها را ببندید.